Nya drivlinor från Toyota minskar CO2-utsläpp med ytterligare 18 procent

Publicerad måndag, 19 mars, 2018 av Petra Hagelin

Toyota har utvecklat en ny generation av motorer och växellådor som kommer att användas i många av de bilar som säljs på de stora marknaderna i världen. De nya drivlinorna går i produktion från våren 2018 och kommer att bidra till att ytterligare sänka CO2-utsläppen från Toyota-bilar med minst 18 procent. Bland nyheterna finns ännu kompaktare och mer responsiv elhybridteknik, steglös växellådsteknik med integrerad ”startväxel” samt en bensinmotor med marknadens högsta termiska verkningsgrad. Dessutom presenteras ett nytt fyrhjulsdriftsystem som ger tryggare vägegenskaper och bättre framkomlighet.

 

Det nya elhybridsystemet bygger vidare på den kompaktare, lättare och mer lättgående teknik som används i den senaste generationen av Toyota Prius. Det innebär bland annat bättre prestanda utan att det går ut över bränsleekonomin. Vid acceleration utnyttjar drivlinan mer av elmotorn samtidigt som förbränningsmotorns varvtal minskar, vilket ger en kraftfullare och mer linjär fartökning. Hybridsystemet bygger på en 2,0-liters bensinmotor med en mycket hög termisk verkningsgrad som tillsammans med en elmotor driver en steglös växellåda.

Direct Shift-CVT är namnet på den helt nya typen av automatisk växellåda, där den steglösa utväx­lingen kompletteras med en konventionell ”förstaväxel”. Det ger en mer direkt kraftutveckling vid start från stillastående, utan den initiala fördröjning som annars kan känneteckna många steglösa växellådor. Den nya växellådan har också ett bredare utväxlingsregister och är mer responsiv, vilket också förbättrar bilens prestanda.

Den nya fyrcylindriga 2,0-litersmotorn – Dynamic Force Engine – är världens energieffektivaste serieproducerade bensinmotor för bilar, med en termisk verkningsgrad på hela 40 procent med en konventionell drivlina och 41 procent när den används med en elhybriddrivlina. Det har åstadkommits genom bland annat minskad friktion mellan motorns rörliga delar samt minskade energiförluster i avgas- och kylsystem. En ny typ av insprutning bidrar också till att den nya motorn har högre vridmoment vid alla varvtal, jämfört med dagens bensinmotorer.

Det nya fyrhjulsdriftssystemet för bensinbilar – Dynamic Tourque Vectoring AWD – fördelar kontinuerligt drivkraften mellan vänster och höger bakhjul för att ge bättre fäste under alla körförhållanden. Det kan också vid behov helt koppla ur framhjulsdriften, vilket ger lägre förbrukning.

De nya drivlinorna, som ger både bättre prestanda och lägre miljöbelastning, kommer att börja introduceras i Toyota-bilar från våren 2018. Vid slutet av 2023 kommer drivlinorna att användas i omkring 80 procent av alla de Toyota- och Lexusbilar som säljs i Europa, USA, Japan och Kina.

Toyota räknar med att de nya drivlinorna kommer att förbättra bilarna bränsleeffektivitet så att CO2-utsläppen från Toyota-bilar minskar med över 18 procent.